Monday, July 5, 2010

suggested books


Assalamualaikum wbt...


Alhamdulillah...




Hanya Islam sahaja agama yang hak disisi Allah swt dan hanya Islam agama yang dapat menjamin keselamatan serta kesejahteraan hidup dunia akhirat.

Firman ALLAH swt :

“ barangsiapa yang mencari agama selain dari agama Islam, maka sesekali tidak akan diterima ALLAH swt agama itu daripadanya dan di akhirat kelak, dia termasuk ke dalam golongan orang yang rugi” ( al-imran: 85 ).

“ sesungguhnya agama yang diredhai di sisi ALLAH swt ialah Islam.” ( Ali-Imran: 19 )

Oleh itu , pegangan kita hanya lah kepada Islam sahaja. Hidup dan mati mestilah dalam agama Islam. Apa saja yang dilakukan dalam hayat kita mestilah dalam lingkungan batas-batas Islam. Dengan cara inilah baru kita dijamin oleh ALLAH swt sebagai orang yang selamat di dunia dan akhirat.


Huhu.. macam bagi khutbah lak kan??? Lama dah tak dengar khutbah.. orang laki ja lah yg selalu dok dengar khutbah.. khutbah jumaat... huk89... sy tak penah ag solat jumaat.. tengok kat tv ja.. hik89.. okesss.. xde kaitan ngan entri d bawah nih pom actually... hihihihidung...


Izan ( in Arabic same meaning wif jadi/so/thus/hence/therefor), hehehe.. panjang nya.. nak tulis “jadi” ja pom sebenarnya.. lalalalalaaa... di kala pagi yang sunyi lagi sepi ini.. nak memblog lah pulak rasanya.. kali ini mau sambung ag ttg buku2 yang sy baca na bakal baca n entah baca ke tidak.. huagaggaaaa.. (moga saya sempat membacanya)..




All these below books are suggested by my brother, mat.. ader yg sudah habis dibaca n ader yg in process to settle...

now, let me introduce all those books... check it out ~~~






“Tidak mungkin orang dapat mengenal Islam dengan baik, jika tidak mengenal sejarah orang yang membawa Islam itu .

- xrasa tersentuh kah dengan kata2 ini???


huhu, sy terasa lah jugak... sejauh manakah kita mengenal nabi n rasul kita MUHAMMAD SAW.... tahu tak nama ibunya??? Nama bapaknya??? Nama atuknya??? Nama moyangnya?? Nama bapak saudaranya??? Bila baginda dilahirkan??? Bila baginda wafat??? Bila, bila n bila???? Tahukah kita??? Aduihhh... ader yang tahu.. ader yang lupa.. ader yang xtahu langsung ttg sejarah hidup baginda...



Buku ini adalah karya Muhammad Hussain Haekal yang diterjemah oleh Ali Audah.. nih buku baba saya punyer.. mat yang dok selongkar sumer buku2 baba... banyak betoi buku2 lama zaman baba belajar dulu... tp, kalau dah dok dlm rak, atas loteng lak tusss.. abih lah berhabuk nyaaa... mat bawak turun bawah baru tahu wujudnya certain book nih...lalalalalal~~~















ini adalah novel tokoh Islam, Uthman Affan n Imam Syafie... my bro said, best novel nih.. macam novel2 biasa, tp yg mengujakan ialah ttg sejarah hidup para sahabat nabi.. penulis menjadikannya cerita yg mudah difahami n kita sbg pembaca leh menghayati n merasaai sendiri kehidupan zaman Rasulullah saw... MASYAALLAH..




This book is about pengurusan jenazah.. ( xtau apa in english ) hik89... pernah tak hadiri kursus pengurusan jenazah??? hoho.. menyeramkan kan??? klulah kita yg berada di tempat si mati tu... even hanya amali yg ditunjukkan... aduih89... mungkin sekadar membaca sahaja.. kurang membantu.. so, ikutilah kursus2 yg dijalankan.. xrugi walau satu sen pom aihhhh... untung kpd kita sbg umat islam yg pasti akan menghadapi situasi2 spt ini... kankan kan ????...


okessss...next book,,,













la tahzan=jangan bersedeh= dont be sad=baguih utk dibaca n difahami n diteliti... ecececece... lagak macam dah abih baca kan??? hakhak hak.. blom abih pom.. baru dok part pengenalan... lalalalalalaa... kat bawah nih serba sedikit description bout this book... BTW, thanks alot kpd kanak2 riang yg bertanyakan ttg buku nih... xpasai2, teringin mau baca jugak.... hayyakkk... ( kpd sesiapa yg berkenaan.. dok diam2 nooo) hik89


Tajuk : La Tahzan : Jangan Bersedih
Pengarang : Dr.'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni
Penerbit : Al-Hidayah Publisher


Buku ini merupakan hasil kajian bersungguh-sungguh dari penulis yang cuba menyelesaikan berbagai masalah dalam kehidupan manusia. Permasalahan yang timbul akibat keraguan, kegelisahan, dukacita, penderitaan, kesedihan, keputusasaan, hilang harapan, kekecewaan dan berbagai lagi.



Buku ini diharapkan dapat memberikan penyelesaian terhadap permasalahan tersebut melalui tuntutan cahaya wahyu, petunjuk ajaran Nabi dan panggilan fitrah kemanusiaan, serta melalui berbagai saranan yang kreatif dan etika yang mengkagumkan. Di dalam buku ini juga terdapat berbagai nukilan sejarah para sahabat terbaik dan tabi'in terpilih. Juga ada beberapa potongan bait puisi para penyair terkemuka, nasihat daripada para doktor, pesanan para ahlu hikmah dan tuntunan para ulama.


Di antara lembaran-lembaran halaman buku ini terdapat pula beberoa hasil karya ilmiah dari para ilmuwan Timur dan Barat, terdahulu dan masa kini. Semuanya dirangkum dari berbagai sumber media maklumat, berupa tulisan yang terdahulu, majalah, makalah dan beberapa media lainnya.

Buku ini merupakan kumpulan berbagai topik yang disusun rapi dan telah disaring serta diringka. Ringkasnya, buku ini akan mengatakan kepada anda: "Bergembiralah, tenanglah, bersikap optimislah dan jangan bersedih"








( alhamdulillah... stakat nih dulu naaa... kalau ader apo2 yang mahu dikongsi kan ttg buku2 yg sahabat2 baca... inbox me k.... sesama kita menambahkan ilmu pengetahuan @ thaqafah... ( tp bukan novel2 cintan cintun ekkkk... sy kureng lah ngan novel begitusss... jaman sekolah dulu ader gak baca... tu pon sorok2 jaaa.. umi xkasi baca...huk89.. xtau nape ummi xbagi.... hek elehhhh.. nk tunjuk baik lh tussss... huh.. hampeh betoi syahida farhan neyhhh.. )
bacalah sumthing yg kita boleh ambik iktibar darinya... bukan hanya menangis lantaran hero or heroin putus chinta...lallalalala !!!!!!.. ader ka yg menangis sbb tuu ))))


b4 i forgot, nih link utk mendapatkan apa2 buku yg terasa mau baca.... bleh bli okesss... bukan sy punyer loh.. org len punyerr.. klik jaaaa.... {saya suka baca buku} ececece... sukerr kerr??? hik89.. search k.. bru tau..

maaf untuk segalanya.. yang baik hanya la dari ALLAH SWT, yang buruk pon dari ALLAH SWT tp disandarkan kepada saya seorang hamba yg lemah lagi hina ini...







wallahua'lam...















No comments:

Post a Comment

gagaga