Saturday, June 12, 2010

NRIC




Alhamdulillah... berakhir sudah NRIC. Dah sampai umah pon..hehehe.. Bersyukur yang tidak terhingga ku panjatkan pada Mu Ya ALLAH SWT dengan kejayaan yang telah kami peroleh. Alhamdulillah sekali ag. Kami berjaya memperoleh gold medal dalam ketegori Fundemantal Science.huhu. Berjaya menewaskan hampir 30 yang lain dalam ketegori yang sama. Untuk ketogori ini sahaja, 4 gold yang ditawarkan. Dan kami adalah salah satu dari nya. Fuhhh... sangat penat. UniMAP lak Berjaya bawak balik 6 medal. 3 gold, 1 silver and 2 bronze. Alhamdulillah... ok lah tuuu... hehhehe.



Berada 4 hari di saner memang beri banyak sangat saya pengalaman baru. Tambahan pulak di pulau pinang. Memang sangat jarang dapat pi Pulau Pinang. Lagi2 USM lak. Terima kaseh mis sebab beri saya peluang untuk ke NRIC 2010 nih. Heheheh..



Kami wakil UniMAP ader dalam 14 product yang masuk competition. Seramai 21 orang yang terlibat. Hampir kesemua participant terdiri daripada final year student. Mereka menghantar mereka nyer final year projek ( FYP ). 4 orang ja dari second year students. Anataranya kami lah tu.. saya dan Kua. 2 orang lagi dari kos bahan. hehehe



Memang tidak disangka-sangka kami leh dapat gold medal. Huhu.. sangat sengit lorrr.. kalau nak di imbas kembali time judgement ait u, huhu.. sangat2 mendebarkan. Macam2 yang ditanya. Dihentam, ditanya bertubi2, samapai ader yang tak terjawab.. hoho.. kami nyer projek, BIODEGRADABLE FILM FROM PADDY STRAW, baru in 1st stage in our research n innovation, so banyak lagi lah yang kami kena jalankan. Banyak ag test yang belomn dibuat. So, memang bertungkus lumus ngan Kua mencari maklumat yang boleh meyakinkan judge. Kua banyak beri saya tunjuk ajar n semangat. This is my first time in handling this. Kelentong pon ader. Tp tu dengan yang visitors jaa.. kalu dengan judge, mane leh nak kelentong. Mereka lagi banyak ilmu di dada. Huhu..



Ini adalah satu pengalamna yang tak kan sy lupakan seumur hidup ini.Saya dapat berjumpa dengan ramai sangat manusia2 yang hebat yang datang dari pelbagai bidang ilmu. Doktor ader, Profesor ader, orang2 dari company ader.. macam2 ader.. huhu... syiok ah leh bercakapn bersembang dengan mereka, leh tanya tentang company mereka. Hoho.. sepanjang exhibition tuu, macam2 orang leh jumpa,datang dari pelbagai university.hampir 14 universiti yang terlibat. 150 lebih gak produk n projek yang dipertandingkan.



Walaubagaimanapon,memang satu kerugian lah sebab saya tak dapat nak ronda semua booth. Ini kerna saya malas nak pi ronda. Hoho.. now, baru nak menyesal. Xpalah, nak buat camner kan. Huk89...kalau x. Lagi banyakl knowledge n experience yang sy leh dapat. Kih89.. students sekarang memang mempunyai banyak idea untuk membuat innovation. Banyak sangat produk yang boleh dipasarkan n boleh buat duit as well. Hopefully.



Waktu pamerannya 3 hari. 1st day dibuka kepada public. Nasib baik 1st day blom di judge. Sempat lah kami cari bahan2, maklumat2 yang boleh di guna untuk bersoal jawab dengan judger esok kannya. Macam2 orang yang datang. Macam2 pertanyaan juga yang perlu di jawab. Yang tau leh lah jawab, yang tak tau, banyak yang kelentong..hahahahah.. terpaksa .. nak buat camner dah. Tp kami kelentong yang logik dek akal lah. Bukan main hentam jaa.. hehehehhe.. xbaik...apa2 pom, memang terima kaseh bebanyakkat kua. Dia memang bersungguh2 mencari info about our product. Hehehehe makaceh kua.. muapsss..



Jeng jeng jeng, hari yang mendebarkan sudah tiba. 2nd day of exhibition. Ai nih sy n kua nak kna present our product. Segala maklumat telah dikumpul. Walaupom tak lengkap n sumenyer last minute.perjuangan perlu diteruskan. Kol 9 start judgement. Dah Nampak dah judge pi dok judge orang lain nyer. Tunggu punyer tunggu, akhirnya tibalah giliran kami. Huagagaggagaga... 3 orang yang datang judge. Huh.. sorang pakai kot. 2orang ag pempuan. Nampak hebat ja mereka... haishhh.. takotnya.. then, start lah sesi presentation. Sy yang start dulu. Blaaa blaa blaa.. starting in English.. huk90 then,tiba2 tukar malay lak..kih89.. judges pom tanya in malay gak.. campor2.. English malay English malay... banyak betoi soklan yang ditanya.. yang tau kami jawab, yang tak tau kami senyap jaa..hehhehe.. yang nih xleh nk main jawab jaa, sebab mereka lagi hebat, terror, ilmu banyak, ilmu tinggi.. huhuhu.. ok then, settled already.. legaaa bangat..fuhhhh... relex jap..


Dalam dok relex tuh, tetiba datang seorang visitor.. terkezut eden.. dia bahasakan diri nyasbg pak cik...tetiba tanya yang pelik2 bout our product... dia kata dia jutawan, usahawan Berjaya, ader berekar2 sawah padi, palm oil farm.. n so onlah.. haishhhhh... nih saper lak nih???? Pelek semacam jaaaa.. boleh percaya ka apa yang dia gtau tusss.. dia tanya, sy percaya tak yang dia jutawan,, kakakaka.. sy jawab half-half.. percaya xpercaya sama banyok... gagagagga.. macam2 lah yang dia tanya... logic xlogik adaa sumaaa... time dok mengarut ngan pak cik tuu.. abang naim datang dengar apa yang kami borakkan. Abang naim nih salam seorang participant gak. 4th yer UniMAP. Dia gtau yang pakcik tu ialah professor actually.. hayyakkkkk... terkezut berok eden... professor tusss... alahaiii.. boleh lak sy mengarut ngn si pak cik tusss.. rupanya professor laaa... orang bijak tussss.. huj89.. last skali pak cik tu gtau, sy seorang yang mempunyai idea yang kreatif... hahahahahahhaha... nak tau sbb apo??? Sbb jawapan yang saya jawab adalah terlebih mengarut..kakakkaka... ridiculous.. kih89.. budak2 nih sumer dok ketawakan.. haishhhh... buat malu mukaa jaaaa... huhuhu... akhirnya, pergi jugak pak cik tuu dari booth kami. Lega rasa hati... kikikikilalaalala...





Day by day, akhirnya, last day dah tiba. Hari keputusan competition. 3rd day nih... lega dah rasa hati. Sebab dah abih di judge sumer.. tp, walau bagai manapom, tibe2 ada announcement yang still ader judgement utk 2nd round. Hayyakk... kenapa lak dah.. pagi tuu, ajak kak dibah pusing2 booth org lain. Ambik pluang lah, sbb b4 this tak pi pom tengok booth org..kakakak.. pg tuu sempat lah jugak menjengah ker booth lain. Banyak gak knowledge yang dapat.. haaaaa.. tau pom menyesal.. banyak lagi actually booth yang x tengok langsung. Sayang seribu kali sayang. Huhu..





Time syiok dok pusing2, dok bertanya2.. tetiba abag adam panggil, kata ader judge yang datang kami nyer booth... hayyakkkk... kenapakah???? Berlari2 anak sy n kua. Huhu... saya berdepan dengan chief of judge.. huaaaa... Prof Asma Ismail.. huhu.. nak kna present depan dia lah pulop... pup pap pup pap.. abih... settled.. dia ucap tahniah..haishhhh...pelek nih.. kenapakah sekali lagi????hehheh..





Rupa-rupanya terjawab lah segala persoalan kenapa kami di judge 2 kali..ihik89..
Ok then, ini sahaja ceritanya... bye

No comments:

Post a Comment

gagaga